Ufka Ufka
1088
BLOG

Miłuję Ciebie Panie mocy moja

Ufka Ufka Religia Obserwuj temat Obserwuj notkę 20

Ten tytuł to z dzisiejszego psalmu.Tej niedzieli bardzo ważne przykazanie miłości - Będziesz miłował Pana Boga swego...i ważne czytania

"Nie będziesz gnębił i nie będziesz uciskał cudzoziemców, bo wy sami byliście cudzoziemcami w ziemi egipskiej. Nie będziesz krzywdził żadnej wdowy i sieroty. Jeślibyś ich skrzywdził i będą Mi się skarżyli, usłyszę ich skargę, zapali się gniew mój, i wygubię was mieczem i żony wasze będą wdowami, a dzieci wasze sierotami. Jeśli pożyczysz pieniądze ubogiemu z mojego ludu, żyjącemu obok ciebie, to nie będziesz postępował wobec niego jak lichwiarz i nie każesz mu płacić odsetek. Jeśli weźmiesz w zastaw płaszcz twego bliźniego, winieneś mu go oddać przed zachodem słońca, bo jest to jedyna jego szata i jedyne okrycie jego ciała podczas snu. I jeśliby się on żalił przede Mną, usłyszę go, bo jestem litościwy"

Jeśli chodzi o miłowanie bliźniego jak siebie samego od dawna interpretuję go nieco przekornie. To tak naprawdęprzykazanie dla egoistów:) Wiem, brzmi niewiarygodnie, ale tam wg mnie są dwa warunki brzegowe. Należy miłować bliżniego jak siebie samego, ale jednak NIE bardziej. A przecież czasami tak się dzieje, prawda? Co prawda dotyczy to zwykle najbliższych - męża, żony, dzieci...ale wg mnie Pan ostrzega, że nie należy przesadzać, także w miłości.

Ale myśląc o pierwszym czytaniu zaczęłam się zastanawiać nad pojęciami litości, miłosierdzia, współczucia. To bardzo skomplikowana sprawa. Od Boga oczekujemy milosierdzia i litości. Ale od ludzi?

Mam wrażenie, że ludzie nie są obojętni ale czasami boją się reakcji bliźniego. Bo niepełnosprawny - na wózku czy niewidomy nie chce naszej litości. Ona go upokarza i ja to doskonale rozumiem. Podobnie matki,ojcowie niepelnosprawnych albo niedorozwiniętych dzieci. Nikt nas nie uczy jak postępować, zwłaszcza, że za każdym razem trzeba inaczej. Najłatwiej jest dzieciom, kiedy mają takiego kolegę po prostu w szkole. Traktują go tak, jak na to zasługuje - bez taryfy ulgowej.

A my, na ulicy mamy z tym kłopoty, bo widzimy przecież kogoś po raz pierwszy. Musimy uważnie obserwować i pospieszyć z pomocą dopiero wtedy, kiedy naprawdę trzeba. Bo może nie życzy sobie, aby przy każdym podjeżdżającym autobusie ktoś go wlekł do drzwi?

Oczywiście nic z tego co napisałam nie odnosi się do urzędników. Oni nie mają się kierować litością czy miłosierdziem. Oni po prostu MUSZĄ mieć wyobraźnię. Jesli nie mają, należy ich wymienić. Wtedy zrozumieją, że to niepełnosprawny powinien mieć w pierwszej kolejności zamienione mieszkanie, aby nie stało się dla niego klatką. To oni muszą myśleć, aby przychodnie jeśli już mają gabinety na IV piętrze miały sprawnie dzialające windy. Śmieszy mnie pokazywanie po raz setny zamkniętego przejścia na perony dla inwalidów na wózkach w jakiejś miejscowości. Niech redaktorzy pojadą z kamerą i wózkiem na Dworzec Centralny, do przejść dla pieszych pod czy nad ulicami warszawskimi. Ja to już przerobiłam, walczyłam ze Strażą Miejską o windę przy mojej kładce. No właśnie - w tej sprawie żadnego miłosierdzia! Windy nie mają nawet karteczek kto je serwisuje aby można było zgłosić awarię.

No i nieco wyobraźni dla parkujących byle gdzie, byle jak na chodnikach. Jak widzę takiego niewidomego usilującego przejść między tymi samochodami, albo kogoś nawet nie na wózku, ale z wózkiem z dzieckiem to też miłosierdzia dla kierowców we mnie za grosz. Może dobrze, że jestem teraz na wsi - tu nie ma problemów - zero chodników od granicy poczynając do tablicy z nazwą Węgorzewa kończąc. Zostaje szosa, a po zmianie czasu mogę się tylko modlić, że jednak część pieszych będzie z odblaskami.

 

 

Ufka
O mnie Ufka

Ufka we własnej osobie :) Skąd czytacie A tyle czyta teraz :) / " /> Złota myśl RRK PSL nie musi - PSL CHCE! Nie opuszcza się zwycięzcy - co najwyżej można się z nim targować i więcej uzyskać. A co ma PiS do zaoferowania PSL? Swoją nędzną koalicję z SLD? Odpowiedz sobie sama - czy lepiej dzielić łupy na trzy, czy na dwa?

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Społeczeństwo